מזה זמן רב שאתם חולמים להרחיב את הנכס הקיים, או להוסיף לו אלמנטים שיהפכו אותו למדויק עבורכם. חסכתם במשך שנים והקדשתם כל שקל למען המטרה. אתם יודעים בדיוק מה אתם רוצים לעשות אבל דווקא עכשיו, רגע לפני שאתם באמת מוכנים לצאת לדרך אתם מבינים שאולי, זה לא כל כך פשוט כמו שחשבתם. לא מעט בירוקרטיה כרוכה בכל הקשור להרחבת דירה, כאשר אחד השלבים החשובים הוא הוצאת היתר שינויים המהווה אישור לכך שאכן, מותר לכם לבצע שינויים במבנה.
היתר שינויים – מה זה אומר?
היתר שינויים הוא מסמך משפטי לכל דבר, המעניק אישור חוקי לבצע שינויים במבנה קיים; הרחבות, שיפוצים או כל שינוי משמעותי שחורג מתוכניות הבנייה המקוריות. למעשה, זהו האור הירוק מהרשויות המקומיות להמשיך בעבודות הבנייה לאחר שהנכס קיים ואף מאוכלס.
ההיגיון מאחורי הדרישה להיתר שינויים הוא כפול וכולל, בטיחות ותאימות למבנה.
- הוא מבטיח שכל שינוי במבנה יעמוד בתקני הבטיחות, ויגן על הדיירים ועל הציבור הרחב (הדבר האחרון שתרצו יהיה לשמוע שחתיכת בטון נפלה חלילה על עובר אורח).
- הוא מסייע לשמור על האסתטיקה של המבנה, ומוודא שאם השינוי הוא חיצוני – השינוי יעלה בקנה אחד עם עיצוב המבנה הקיים.
זכרו כי קבלת ההיתר זה אינה רק עניין של פורמליות, זהו שלב קריטי בתכנון הפרויקט שבלעדיו, התהליך ייחשב עבירה על החוק. תתבקשו להגיש תוכניות מפורטות, שרטוטים אדריכליים, הערכות מבניות ועוד, כתלות באופי הפרויקט. הוועדה המקומית תבדוק את כל אלו במטרה לוודא שהתוכנית תואמת לחוק, לקוד הבנייה ולתקנות הרלוונטיות.
מה אם התוכניות לא אושרו?
במידה ומהנדס הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחר שלא לאשר את התוכנית שהגשתם, יהיה עליכם ליצור תוכנית חדשה ולהגיש בקשה נוספת. ההמלצה היא שלא לראות בכך עוינות כלפיכם, אלא ללמוד על הסיבות בגינן הוחלט שלא לאשר את התוכנית ולתכנן מחדש את הצעדים באופן מדויק יותר.
למשל, ייתכן שלא יתקבל היתר שינויים מכיוון שהמהנדס טוען שהשינויים אינם עולים בקנה אחד עם עקרונות התכנון והעיצוב ברשות המקומית. במצב זה, תוכלו לבחון לעומק את כדאיות השינויים ולעדכן אותם כך שבניסיון הבא, הבקשה תאושר.
להימנע מטעויות בעזרת איש מקצוע
כמו בכל הליך בירוקרטי אחר, גם כאן מומלץ לשקול סיוע של גורם מקצועי אשר יעניק לכם ליווי, הכוונה ודיוק. אין ספק שתוכלו להגיש בקשה לקבלת היתר שינויים בעצמכם, אך כדי להימנע מטעויות הנובעות מחוסר ידע שרק יעכבו אתכם, כדאי לחסוך לעצמכם את הטרחה ולהיעזר בגורם המקצועי שמכיר את התחום היטב. כך, תקבלו בכל שלב הנחיות מדויקות וברורות, תהנו מייעוץ מקצועי בגיבוש בקשה נוספת במידת הצורך, ובעיקר תחסכו לעצמכם לא מעט עוגמת נפש, וסכומים שעלולים להגיע גם להון עתק.